آموزش

قابلیت کارائوکه چیست؟ چه کاربردی در اسپیکر و سیستم صوتی دارد؟

قابلیت کارائوکه چیست

قابلیت کارائوکه همان ویژگی محسوب می‌ شود که می‌ تواند شما را به رویای احتمالی خود یعنی خوانندگی در مراسمات دورهمی و مهمانی‌ ها برساند. ورود به عرصه موسیقی و رویای خوانندگی حتی برای یک بار هم که شده ممکن است به ذهن شما خطور کرده باشد.

پس از ظهور قابلیت کارائوکه، این ویژگی بر روی اسپیکر و سیستم‌ های صوتی در مدت زمان کوتاهی توانست که به یک سرگرمی جذاب در دورهمی‌ ها و مهمانی‌ ها تبدیل شود. اکنون بخش زیادی از افراد با استفاده از این ویژگی قادر هستند که همگام با آهنگ‌ های محبوب خود لذت خوانندگی را تجربه کرده و آوازخوانی کنند.

افراد در هر سن و جنسیتی که قرار داشته باشند، اگر مقدار کمی استعداد در زمینه خوانندگی دارند، می‌ توانند از این قابلیت در مهمانی‌ ها، خانه‌ ها و حتی رستوران‌ ها استفاده کرده تا صدای خود را به گوش دیگران برسانند. از اسپیکر و میکروفون‌ های حرفه‌ ای گرفته تا برخی از دستگاه‌ های صوتی هوشمند به شما امکاناتی می‌ دهند که بتوانید لذت خوانندگی را تجربه کنید.

برندهای مختلفی از جمله انکر در حال حاضر اسپیکر هایی با این قابلیت را تولید و روانه بازار کرده اند. ما در این مطلب تصميم گرفته ایم که به بررسی تاریخچه قابلیت کارائوکه در جهان و ایران و همچنین کاربرد آن در اسپیکرها بپردازیم.

تاریخچه قابلیت کارائوکه

تاریخچه قابلیت کارائوکه

اگر بخواهیم تاریخچه کارائوکه را مرور کنیم، به یک پیشینه جذاب و پر از داستان برخورد خواهیم کرد. آغاز این فعالیت که هم اکنون یک سرگرمی محبوب در سراسر جهان به شمار می‌ رود را می‌ توان در فرهنگ ژاپن به عنوان ریشه پیدایش یک سرگرمی خاص پیدا نمود. نحوه گسترش و توسعه قابلیت کارائوکه کاملا می‌ تواند تاثیر فرهنگی آن را نمایان کند. هم اکنون نه تنها در ژاپن بلکه در تمام نقاط جهان افراد با پخش موسیقی زمینه می‌ توانند به صورت غیرحرفه‌ ای، نیمه حرفه‌ ای و حتی حرفه‌ ای این لذت را تجربه کنند. یک فرم سرگرمی محبوب که می‌ توانید همزمان با خواننده اصلی یا بدون صدای آن تجربه آواز خواندن را داشته باشید.

کارائوکه بیش از ۵۰ سال قبل و در دهه ۱۹۷۵ در ژاپن پیدا شد. داستان پیدایش این قابلیت شاید برای شما جالب باشد. در شروع پیدایش این سرگرمی یک نوازنده موسیقی با نام دایسوکه اینوئه هنگامی که متوجه شد مشتریان وی علاقه مند به خواندن همراه با موسیقی هستند، به سراغ ضبط نوارهای موسیقی بدون کلام رفت. وی با انجام این کار توانست که مشتریان را یاری کند تا بدون شنیدن صدای خواننده بتوانند همراه با موسیقی تجربه خوانندگی داشته باشند.

کارائوکه ترکیبی از دو کلمه ژاپنی است. در این دو کلمه کارا به معنی خالی و همچنین نیمه دیگر یعنی اوکه مخفف ارکسترا بوده که به خوبی می‌ تواند ماهیت این قابلیت را نمایان کند. ترکیب این دو کلمه یعنی فعالیتی که در آن خواننده حضور نداشته و هر فرد می‌ تواند به جای وی تجربه خوانندگی داشته باشد.

پس از آنکه قابلیت کارائوکه در ژاپن محبوبیت زیادی به دست آورد، در مدت زمان کوتاهی به نقاط مختلف آسیا گسترش یافت. از حدود یک دهه بعد یعنی در اوایل دهه ۱۹۸۰ این فرهنگ علاوه بر آسیا به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز راه پیدا کرد. هم اکنون در فرهنگ سرگرمی و پاپ، قابلیت کارائوکه یکی از ویژگی‌ های مهم و محبوب به شمار می‌ رود. مردم در نقاط مختلف جهان در محیط‌ های خصوصی یا گروهی با فعال کردن این قابلیت می‌ توانند به اجرای آهنگ‌ های خواننده مورد علاقه خود بپردازند.

قابلیت کارائوکه امروزه فراتر از یک سرگرمی است. این امکان برای شما فراهم شده که بتوانید استعدادهای خود را به رخ دیگران بکشید. حتی استفاده از این ویژگی می‌ تواند اعتماد به نفس شما را نیز به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

نحوه استفاده از کارائوکه

نحوه استفاده از کارائوکه

قابلیت کارائوکه یک ویژگی و سرگرمی بسیار محبوب بوده تا همراه با موسیقی شما بتوانید به جای خواننده صدای خود را قرار دهید. سیستم‌ های کارائوکه ۳ بخش اصلی دارند. بخش اول میکروفون که صدای شما را دریافت کرده و به سیستم صوتی انتقال می‌ دهد. قسمت دیگر از سیستم‌ های کارائوکه اسپیکرها هستند. اسپیکرها صدای موسیقی و خواننده را به مخاطبان انتقال خواهند داد. آخرین بخش از یک سیستم کارائوکه به دستگاه پخش برمی‌گردد. این دستگاه می‌ تواند از نرم‌ افزارها گرفته تا دی وی دی پلیرها باشند. دستگاه پخش همان ترک‌ های موسیقی با حذف صدای خواننده را به همراه داشته تا شما بتوانید صدای خود را به جای وی پخش کنید.

فناوری و تکنولوژی کارائوکه یا حذف صدای خواننده اصلی بسیار کلیدی است. در این بین بد نیست بدانید که برخی از سیستم‌ ها تنها می‌ توانند ترک‌ های خاصی از موسیقی را که از همان ابتدا بدون صدای خواننده ضبط شده‌ اند را در اختیار شما قرار داده تا به جای خواننده آواز بخوانید. در عین حال امروزه سیستم‌ ها و دستگاه‌ های پیشرفته‌ تر به خوبی می‌ توانند صدای خواننده را از ترک معمولی جدا کرده و شما را یاری کنند تا به جای وی آوازخوانی کنید. نحوه حذف صدای خواننده توسط این دستگاه‌ ها به شکلی است که فرکانس‌ های صوتی تجزیه و تحلیل شده و صدای خواننده از ترک مورد نظر و موسیقی جدا می‌ شود.

امروزه دستگاه های پیشرفته با قابلیت کارائوکه به شما امکانات اضافی می‌ دهند تا بتوانید تجربه خوانندگی خود را بهبود دهید. به عنوان مثال برخی از سیستم‌ های کارائوکه متن ترانه‌ ها را نمایش داده و همچنین این امکان را می‌ دهند تا با افزودن افکت‌ های صوتی بتوانید تست خوانندگی را در سطح نیمه حرفه‌ ای تجربه کنید. این امر بدون تردید به کاربر اجازه خواهد داد تا عملکرد خود را بهبود بخشیده و لذت بیشتری از خواندن ببرد.

نحوه استفاده از کارائوکه می‌ تواند متفاوت باشد. امروزه برخی از نرم‌ افزارها بر روی گوشی‌ های موبایل و سیستم‌ های کامپیوتری به شما این امکان را می‌ دهند تا بتوانید صدای خواننده اصلی را از موسیقی جدا کرده و سپس خوانندگی را تجربه کنید. در عین حال سیستم‌ های صوتی و اسپیکرهای موجود در بازار به صورت پیش فرض دارای این قابلیت هستند. کاربر به راحتی می‌ تواند با استفاده از تنظیمات و فشردن دکمه قرار گرفته شده بر روی سیستم‌ های صوتی این ویژگی را فعال کرده و مشغول به خوانندگی شود.

میکروفون کارائوکه چیست؟

میکروفون کارائوکه چیست

همانگونه که عنوان کردیم سیستم‌ های صوتی و اسپیکرهای کارائوکه دارای سه بخش اساسی هستند. یکی از این بخش‌ ها میکروفون بوده که صدا را از شما دریافت می‌ کند. با این حال به لطف پیشرفت تکنولوژی امروزه میکروفون‌ های کارائوکه این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌ دهند که بتوانید صدای خودرو را با صدای موسیقی ترکیب کرده و در واقع از قابلیت ریمیکس بهره ببرید.

وجود دکمه‌ های اضافی بر روی میکروفون‌ های کارائوکه به شما این امکان را می‌ دهد تا آهنگ مورد نظر را تغییر داده و یا بسته به نیاز خود آن ها را قطع و وصل کنید. یک میکروفون بلوتوثی کارائوکه دارای امکانات ابتدایی و قابل قبول بوده که علاوه بر موارد بالا به شما امکان ضبط صدا را نیز می‌ دهد.

اگر قصد خرید میکروفون کارائوکه را دارید، چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. کیفیت میکروفون، میزان بلندای صدای میکروفون کارائوکه، امکانات اتصالی مناسب و همچنین قابلیت تنظیم و ضبط صدا از جمله فاکتورهایی هستند که در خرید میکروفون کارائوکه باید آن ها را در نظر گرفت. علاوه بر این میکروفون‌ های کارائوکه دارای باتری بوده و بهتر است که به سراغ گزینه‌ ای با باتری توانمند و ظرفیت بالا بروید.

قابلیت کارائوکه در چه سیستم‌ هایی وجود دارد؟

یکی از سوالاتی که به احتمال فراوان به ذهن شما نیز می‌ رسد این است که آیا قابلیت کارائوکه بر روی تمام اسپیکرها و سیستم‌ های صوتی وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که تنها بخشی از اسپیکرها و سیستم‌ های صوتی موجود در بازار دارای این ویژگی هستند. به همین علت اگر علاقه مند به استفاده از قابلیت کارائوکه هستید و قصد خرید اسپیکر و سیستم صوتی را دارید، حتما لازم است که بهره‌ مندی از این ویژگی را پرس و جو کنید. امروزه اکثر پارتی باکس‌ هایی که در بازار عرضه می‌ شوند دارای این ویژگی هستند. کاربران می‌ توانند با خرید پارتی باکس در مهمانی‌ های خانوادگی و دورهمی‌ ها از ویژگی کارائوکه استفاده کرده و تجربه خوانندگی را داشته باشند.

لازم نیست که برای فعال کردن قابلیت کارائوکه، روی به انجام تنظیمات پیچیده‌ ای بیاورید. بر روی پارتی باکس‌ ها و اسپیکرهای صوتی و حتی میکروفون‌ ها این ویژگی قرار داده شده تا شما تنها با فشردن دکمه کارائوکه بتوانید از این ویژگی بهره ببرید. این نکته را فراموش نکنید که در مکان‌ های بزرگ می‌ توان از دو پارتی باکس و اسپیکر استفاده کرد تا کیفیت و همچنین بلندهای صدای بیشتری از آن ها دریافت کنید.

مهمترین کاربردهای کارائوکه

مهمترین کاربردهای کارائوکه

شاید شما نیز تصور کنید که قابلیت کارائوکه تنها یک سرگرمی است. با این حال باید بدانید که کارائوکه امروزه فراتر از یک سرگرمی بوده و کاربردهای به مراتب بیشتری دارد. به عنوان مثال در زمینه‌ های آموزشی و حرفه‌ ای می‌ توان از این قابلیت استفاده کرد. این ویژگی یک ابزار موثر بوده تا مهارت‌ های زبانی و موسیقیایی را بتوان تقویت نمود.

به طور مثال خواندن کارائوکه با زبان‌ های خارجی کمک فراوانی به شما برای تلفظ و یادگیری واژگان خواهد کرد. علاوه بر این قابلیت کارائوکه برای دانش پذیران موسیقی این فرصت را فراهم خواهد کرد تا بتوانند آشنایی کامل با ریتم موسیقی فرم‌ های مختلف و هارمونی آن ها به دست آورند. این ابزار علاوه بر این سبب افزایش اعتماد به نفس شما می‌ شود. با استفاده از این ویژگی در موقعیت‌ های حرفه‌ ای و شخصی می‌ توانید به اجرا پرداخته و اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرید.

کارائوکه در ایران

شايد برای شما نیز جالب باشد که تاریخچه ظهور قابلیت کارائوکه در ایران را نیز مطالعه کنید. در این خصوص باید بدانید که نخستین بار شرکت آیوا تصمیم گرفت که این قابلیت را برای کاربران ایرانی رونمایی کند. این شرکت ابتدا آهنگ‌ های محمد اصفهانی را درون این دستگاه قرار داد و به علاقه مندان موسیقی اجازه داد تا صدای خود را بر روی ترک‌ های بدون کلام این خواننده محبوب بگذارند. امروزه برخی از برندها مانند ال جی فعالیت گسترده تری در این زمینه انجام داده و به کاربران این امکان را می‌ دهند تا آهنگ‌ های محبوب ایرانی را بدون صدای خواننده داشته باشند.

بهترین اسپیکرهای دارای قابلیت کارائوکه

برای خرید اسپیکر کارائوکه سعی کنید چند نکته کلیدی را در نظر داشته باشید. کیفیت صدای اسپیکر و همچنین تنظیماتی که در اختیار شما قرار می‌ دهد از جمله مواردی هستند که در انتخاب خود باید در نظر بگیرید. علاوه بر این برند تولید کننده اسپیکر و همچنین قیمت این دستگاه نیز از جمله مواردی هستند که در خرید باید آن ها را لحاظ کرد. از جمله اسپیکرهایی که دارای این قابلیت هستند، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اسپیکر Sony SRS_XV900
  • اسپیکر Sony MHC_V73D
  • اسپیکر JBL PartyBox 1000
  • اسپیکر JBL PartyBox Ultimate
  • اسپیکر Anker Rave A3391

انکر، تولید کننده بهترین اسپیکرهای بلوتوثی با قابلیت کارائوکه

در زمینه تولید اسپیکرهای بلوتوثی برندهای مختلفی فعالیت خود را انجام می‌ دهند. یکی از بهترین تولید کننده‌ ها در این زمینه، برند انکر است. انکر در چند سال اخیر به خوبی توانسته انواع اسپیکر بلوتوثی قابل حمل را با کیفیت بالا و قیمت مناسب روانه بازار کند. استفاده از جدیدترین قابلیت‌ ها سبب شده است که انواع اسپیکرهای بلوتوثی انکر مورد توجه کاربران قرار گیرند.

بر روی برخی از محصولات این برند می‌ توان قابلیت کارائوکه را مشاهده نمود. به عنوان مثال اسپیکر انکر مدل Rave a3391 کیفیت ساخت بالا و توان خروجی ۱۶۰ وات است که از این ویژگی جذاب شما را بهره‌ مند خواهد نمود. این اسپیکر علاوه بر این دارای قابلیت‌ های ویژه دیگری مانند BassUP و همچنین ضد آب بودن نیز است.

کیفیت صدای بالا و بلندای عالی را می‌ توان سایر ویژگی‌ های اسپیکر Anker Rave A3391 نام برد.

سخن پایانی

پیدایش قابلیت کارائوکه سبب شد که عده زیادی از افراد با رویای خوانندگی بتوانند از دستگاه‌ هایی با این ویژگی شما را بهره‌ مند کرده تا با حذف صدای خواننده بتوانید صدای خود را به جای وی قرار دهید. این قابلیت در چند سال اخیر یک سرگرمی جذاب در مهمانی‌ ها بوده است. علاوه بر این در زمینه آموزش موسیقی و حتی تمرین خوانندگی به صورت نیمه حرفه‌ ای نیز می‌ توان از قابلیت کارائوکه نهایت بهره را برد. خرید اسپیکر کارائوکه به شما نیز این امکان را می دهد تا بتوانید از ویژگی جذاب استفاده کرده و صدای خود را در مهمانی‌ ها و جشن‌ های دورهمی به گوش دیگران برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *