آموزش

بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی؛ HDD یا  SSD؟

بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی

بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی کدامند؟ سوالی که ذهن بسیاری از گیمرها را به خود مشفول می‌کند. پیش از آنکه بخواهیم به موضوع بهترین هارد اکسترنال برای کنسول XBOX بپردازیم، لازم است بدانیم هارد اکسترنال چیست و برای آنکه مثلاً بگوییم بهترین هارد اکسترنال برای PS5 این مدل یا آن مدل است، لازم است در نظر بیاوریم که هارد اکسترنال چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد تا جزو بهترین‌ها محسوب شود.

هارد اکسترنال قطعه‌ای است که خارج از سیستم شما به وسیله پورت‌های خارجی به دستگاه مورد نظرتان وصل شده و فضای ذخیره سازی‌تان را بیشتر می‌کند. هارد اکسترنال نیز همانند هارد اینترنال برای ذخیره‌سازی اطلاعات، فایل‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و سایر داده‌های مورد نیازتان استفاده می‌شود. بزرگترین مزیت این دستگاه، قابل حمل بودن آن است.

مزیت استفاده از بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی چیست؟

با توجه به بازی‌های بزرگی که وجود دارد، منطقی است که فضای ذخیره سازی PS5 خود را با یک هارد دیسک خارجی افزایش دهید. متاسفانه، چون هاردهای اکسترنال برای اجرای بازی های PS5 خیلی کند هستند، شما فقط می‌توانید بازی‌ها را روی آن‌ها ذخیره کنید و نمی‌توانید آن‌ها را مستقیماً از روی هارد اکسترنال اجرا کنید؛ برای این منظور، باید یک NVMe SSD مناسب را نصب کنید.

شما با خرید یکی از بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی تفاوت چشمگیری در حین بازی احساس خواهید کرد.

وقتی از یک هارد دیسک اکسترنال برای PS5 استفاده می‌کنید، می‌توانید بازی‌های PS5 خود را در آن ذخیره کرده و زمانی که می‌خواهید بازی کنید، آن بازی را از آنجا به داخل PS5 منتقل کنید. این کار باعث می‌شود تا زمان زیادی صرف بارگیری مجدد بازی از اینترنت نشود.

همچنین، با یک هارد دیسک خارجی، می‌توانید بازی‌های PS4 را مستقیماً از روی آن اجرا کنید و نیازی ندارید آن‌ها را به حافظه داخلی PS5 منتقل کنید. این کار یک راهکار عالی برای نگه‌داری بازی‌های PS4 قبلی شما است و در عین حال فضای PS5 را برای بازی های PS5 خالی می‌کند.

چگونه بهترین هارد اکسترنال‌ مناسب کنسول‌های بازی را انتخاب کنیم؟

بهترین هارد اکسترنال‌ مناسب کنسول‌های بازی

وقتی می‌خواهید یک هارد خارجی برای ایکس باکس خریداری کنید، چند نکته مهم وجود دارد که حتماً باید در نظر داشته باشید. در حقیقت با کمی تامل و تحقیق قبل از خرید، می‌توانید بهترین هارد اکسترنال مناسب کنسول بازی خود را انتخاب کنید.

ظرفیت

قبل از تهیه بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی حتماً فکر کنید که چقدر فضا برای بازی و فیلم می‌خواهید. اگر بازی با حجم زیاد دارید، بهتر است یک هارد با ظرفیت بالا بگیرید.

در حال حاضر می توانید SSD ها را با ظرفیت های 500 گیگابایتی، 1 و 2 ترابایتی خریداری کنید.

سرعت

زمانی که به دنبال بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی هستید، انتخاب بین هارد با فناوری HDD و SSD سوال اصلی شما خواهد بود. SSD ها سریع تر از HDD ها هستند اما یادتان باشد که برای تهیه SSD باید هزینه بیشتری صرف کنید.

نکته‌ای که کمتر کسی به آن اشاره می‌کند این است که همیشه نباید به سرعت هارد اس اس دی اعتماد کرد. مساله اصلی این است که باید بین میزان حافظه و سرعت انتقال اطلاعات تعادل برقرار کنید. هاردهای خارجی با تکنولوژی HDD اندکی زمان بیشتر برای انتقال بازی‌ها یا بارگذاری یک بازی از شما می‌گیرند، اما این اختلاف همیشه زیاد و قابل توجه نیست.

وقتی از هاردهای SSD استفاده می‌کنید، تفاوت بین آن‌ها خیلی کمتر است. کارشناسان میامارکت هاردهای مختلفی را با بازی‌های متفاوت تست کرده‌اند و ما متوجه شدیم که حتی بین سریع‌ترین و کندترین هاردها، تفاوت بارگذاری بازی‌ها زیاد نیست.

تفاوت وقتی مشاهده می‌شود که بازی‌ها را به حافظه داخلی کنسول منتقل کرده یا از آن جابجا می‌کنید، اما همچنان صحبت از چند ثانیه است و تفاوت چشمگیری ندارند.

توجه داشته باشید اگر بیش از 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی می‌خواهید، استفاده از HDD مقرون به صرفه‌تر است. همچنین هاردتان باید با USB0.3  کار کند تا اطلاعات سریعاً منتقل شود.

زمانی که در مورد رابط هارد صحبت می‌کنیم، در نظر بگیرید که پلی استیشن ۵ از پورت USB 3.2 نسل 2 پشتیبانی می‌کند، و به این معنا است که می‌تواند با سرعت بالایی اطلاعات را انتقال دهد، سرعتی در حدود 10 گیگابیت در ثانیه.

پشت پلی استیشن دو پورت USB 3.2 gen 2 Type A وجود دارد و جلوی آن هم یک پورت USB-C تعبیه شده. در تست‌هایی که کارشناسان انجام دادند، فرقی بین کیفیت انتقال داده با استفاده از هر دو نوع پورت مشاهده نشد. پس می‌توانید برای جابجایی اطلاعات از هر پورتی استفاده کنید.

قابلیت حمل

بعضی هاردها کوچک‌تر هستند و بدون نیاز به آداپتور جداگانه کار می‌کنند. اما بعضی دیگر نیاز به برق دارند و بزرگ‌تر هستند. اگر ایکس باکس خودتان را زیاد جابجا نمی‌کنید، می‌توانید یک هارد بزرگ و ثابت بگیرید، ولی باید همیشه به پریز برق وصل باشد.

بهترین هارد اکسترنال برای PS5

بهترین هارد اکسترنال برای PS5

همانطور که می‌دانید، بازی‌های PS5 به سرعت افزایش حجم پیدا کرده‌اند و هر روز نیز پیچیده‌تر می‌شوند؛ به‌طوری که کنسول‌های سونی 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی دارند و از یک SSD سریع NVMe برای بارگیری سریعتر بازی‌ها استفاده می‌کنند.

حجم فضای قابل استفاده از حافظه داخلی تنها 670 گیگابایت است که به نظر کم می‌رسد تا جایی که به عنوان مثال برای نصب بازی Call of Duty Warzone 4 کافی نیست.

سونی از این مسئله آگاه بوده و به همین دلیل فضای ذخیره‌سازی SSD قابل ارتقا را برای PS5 فراهم کرده است.

اگرچه PS5 قادر به اجرای بازی‌های PS5 از روی هارد اکسترنال نیست، اما می‌توانید از هارد اکسترنال برای اجرای مستقیم بازی‌های PS4 استفاده کنید یا بازی‌های PS5 را در SSD اصلی جایگزین کنید. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا به سادگی فضای ذخیره‌سازی خود را گسترش دهید و از بازی‌های PS4  نیز بهره‌مند شوید.

یکی از ویژگی‌های جالب پلی‌استیشن‌های جدید این است که به کمک هارد اکسترنال، می‌توانید بدون نیاز به انتقال داده به داخل کنسول، بازی‌های مورد نظر خود را از طریق هارد خارجی بازی کنید. با در نظر گرفتن این ویژگی، می‌خواهیم درباره اهمیت استفاده از بهترین هارد اکسترنال برای پلی‌استیشن صحبت کنیم.

با استفاده از هارد اکسترنال، امکان نصب تعداد زیادی بازی بدون نگرانی از کاهش فضای داخلی فراهم می‌شود.

در مورد انتخاب بهترین هارد اکسترنال برای پلی استیشن نیز باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به صورت خلاصه برایتان این نکات را شرح می دهیم.

ظرفیت هارد اکسترنال

به عنوان یک گیمر حتماً از حجم بالای بازی‌ها آگاهی دارید. به همین دلیل، استفاده از یک هارد اکسترنال با ظرفیت بالا اهمیت پیدا می‌کند. این امر به شما این امکان را می‌دهد که تعداد زیادی از بازی‌ها و محتواهای خود را بدون دردسر، خارج از فضای داخلی پلی ‌استیشن ذخیره کنید.

انتقال داده

باز هم با توجه به حجم بالای بازی‌ها، توجه به سرعت انتقال داده یک ویژگی مهم می‌شود. با استفاده از هاردهایی با پورت‌های سریع مانند USB 3.0 یا حتی بهتر از این نوع، می‌توانید حس کنید که انتقال بازی‌ها و فایل‌ها به سرعت انجام می‌شود.

انطباق با پلی‌استیشن

دو مورد بالا زمانی ارزش پیدا می‌کنند که هارد خریداری شده با دستگاه شما منطبق و سازگار باشد. اطمینان از اینکه هارد اکسترنال با پلی‌استیشن سازگاری کامل دارد و به درستی با آن هماهنگ است، بسیاراهمیت دارد تا با مشکلات ناشی از ناسازگاری مواجه نشوید.

معرفی بهترین هارد اکسترنال برای پلی‌استیشن

برندهای معروفی همچون Seagate و(وسترن دیجیتال) WDبا محصولات متنوع و با کیفیت شناخته می‌شوند. شما می‌توانید به این مارک‌ها نیز به عنوان یک گزینه فکر کنید.

بهترین هارد اکسترنال برای ایکس باکس

بهترین هارد اکسترنال برای ایکس باکس

با توضیحاتی که تا کنون ارائه شده، دیگر نیازی نیست در مورد کارایی هارد اکسترنال که برای تمام وسایل یکسان هستند، صحبت کنیم. اما لازم است بدانید که بهترین هارد اکسترنال برای XBOX چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

در انتخاب بهترین هارد اکسترنال برای کنسول ایکس باکس، اطلاعات زیر مهم هستند:

1. سرعت در خواندن اطلاعات: دلیل مهم بودن این ویژگی قبلاً برای شما توضیح داده شده است.

2. دمای پایین هنگام انتقال داده‌ها: این مورد به ویژه در جاها و فصل‌های گرم مهم می‌شود؛ زیرا هاردهایی که هنگام استفاده دمای پایینی داشته باشند، از نظر ایمنی و عمر مفید بهتر عمل می‌کنند.

3. ضد ضربه و ضد آب بودن: هارد نیز همانند سایر محصولات الکترونیکی در برابر ضربه و رطوبت آسیب‌پذیر است و این یعنی اطلاعات شما در معرض از بین رفتن، قرار دارد. اما نگران نباشید بهترین راه‌حل استفاده از هاردهای ضدضربه و ضدآب است.

4. داشتن گارانتی معتبر: انتخاب یک هارد اکسترنال با گارانتی قوی یعنی اطمینان از کیفیت و پشتیبانی فنی آن. گارانتی مطمئن به شما اطمینان می‌دهد که در صورت هر گونه مشکل، می‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید و در صدد رفع مشکل باشید.

5. وزن سبک و حجم فیزیکی کم: برای راحتی حمل و استفاده در حالت‌های مختلف، انتخاب هاردی با وزن سبک و حجم کم مزیت محسوب می‌شود.

6. حجم ذخیره‌سازی: باید دقت کنید که چه حجمی برای ذخیره‌سازی نیاز دارید. تعیین کنید که آیا به حجم کمتری با هزینه متعارف‌تر یا به حجم بیشتر با هزینه بالاتر نیاز دارید.

7. به روز بودن هارد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، به تحولات جدید در حوزه هاردهای اکسترنال نیز توجه کنید تا هارد شما با دستگاه‌تان مطابقت داشته باشد.

چگونه هارد اکسترنال را تست کنیم؟

نحوه تست هارد اکسترنال

بعد از انتخاب یک هارد، باید مطمئن شوید که انتخاب شما بهترین هارد اکسترنال و مناسب‌ترین آن است. به همین دلیل باید بتوانید آن را تست کنید.

ما برای تست کردن هارد اکسترنال، دو نوع آزمون انجام می‌دهیم. اول، هارد را به یک کامپیوتر متصل می‌کنیم و با برنامه CrystalDiskMark سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها را اندازه‌گیری می‌کنیم. سرعت خواندن یا نوشتن پشت سرهم، نشان دهنده این است که هارد چقدر سریع می‌تواند داده‌ها را در یک زمان کوتاه و به صورت پشت سر هم بخواند یا بنویسد. این ویژگی زمانی بسیار مهم می شود که قصد اجرای یک بازی را دارید یا داده‌های زیادی را به آن منتقل می‌کنید.

بعد از این تست، هارد را به سیستم وصل می‌کنیم و مدت زمان لازم برای انتقال بازی از هارد داخلی به هارد اکسترنال و برعکس را می‌سنجیم. به این ترتیب متوجه خواهیم شد که برای کدام یک از هاردها زمان بارگذاری بازی در آن بیشتر طول می‌کشد.

بعد از خرید هارد اکسترنال چه کارهایی ضروری است؟

بیشتر گیمرها تصور می‌کنند که سخت‌ترین کار، پیدا کردن بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی است. در حقیقت این کار چندان سخت نیست. قسمت اصلی ماجرا بعد از خرید شروع می‌شود: چگونه از هارد اکسترنال که مخزن اطلاعات است، باید محافظت کرد؟

صرف‌نظر از اینکه هاردها چه اینترنال و چه اکسترنال، طول عمر مشخصی دارند و بعد از مدتی باید اقدام به تعویض آن کرد، در نظر داشته باشید برخی اتفاقات موجب می‌شود که هارد بسوزد و اطلاعات روی آن قابل بازیافت نباشد.

خبر خوب اینکه تا حد زیادی می‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید. به غیر از خرید هاردهای ضد آب و ضد ضربه، راه حل استفاده از انواع هارد باکس است. این باکس ها برای هارد اینترنال یک گزینه بسیار مناسب است.

باکس هارد اکسترنال

همانطور که می دانید با افزودن یک باکس هارد، به هارد اینترنال قدیمی خود می توانید آن را تبدیل به هارد اکسترنال کنید. علت استفاده از باکس هارد اکسترنال این است که هارد در برابر عوامل خارجی مثل رطوبت، نور، ضربه، گرد و غبار و… حساس است.

باکس هارد اکسترنال باید با توجه به نوع هارد شما انتخاب شود. این باکس‌ها در دو نوع 2.5 و 3.5 اینچی در بازار موجود است. البته در نظر داشته باشید که برای خرید این باکس ها باید چند نکته رعایت شود. برای دانستن این نکات می توانید مطلب باکس هارد اکسترنال و 6 نکته خرید آن چیست؟ را مطالعه کنید.

با داشتن یک باکس هارد اکسترنال به سادگی می‌توانید از هارد و درنتیجه، اطلاعاتتان محافظت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان میامارکت تماس یگیرید.

کلام آخر

با این توضیحات احتمالاً متوجه شده‌اید که بسیاری از ویژگی‌های بهترین هارد اکسترنال‌های مناسب کنسول‌های بازی مشترک است و نکته اصلی فقط میزان بودجه، نیاز شما به فضای ذخیره‌سازی و انطباق هارد اکسترنال با دستگاه شما است. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که قبل از خرید هارد، حتماً انواع مارک‌های هارد اکسترنال را بررسی کنید و بهترین آن را برای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *