آموزش

کابل شارژ لایتنینگ چیست؟

کابل شارژ لایتنینگ چیست

کابل لایتنینگ (Lightning) از جمله ابزارهای جانبی مهم در حوزه موبایل است که نه‌تنها برای شارژ گوشی‌های آیفون و آیپد‌های جدید، بلکه برای اتصال محصولات اکونومی اپل به سایر دستگاه‌ها نیز کاربرد دارد. هر کدام از این کابل‌ها در انواع مختلف تولید شده و حتی جنس متفاوتی هم دارند که در ماندگاری و سرعت انتقال اطلاعات‌شان تفاوت‌هایی را رقم خواهند زد. چنین مواردی سبب می‌شود که مقاله‌ای آماده کرده و بیشتر در مورد این نوع کابل‌ها صحبت کنیم.

پس با ما تا پایان مقاله “کابل شارژ لایتنینگ چیست” همراه شوید.

کابل و شارژر لایتنینگ چیست؟

کابل لایتنینگ رابط کوچکی است که یک سر آن کانکتور USB استاندارد بوده و طرف دیگر آن هم لایتنینگ قرار دارد. این کابل‌ها جایگزینی برای کانکتورهای داک ۳۰ پین شده‌اند که در نسخه‌های قدیمی آیفون استفاده می‌شد. در مقایسه با کانکتور قبلی، این کابل‌ها دقت و سرعت بالاتری دارند. هدف اصلی کابل‌های لایتنینگ شارژ دستگاه‌های سازگار است. به‌طور مثال، آیپد و آیفون با شارژر و کابل لایتنینگ عرضه می‌شوند. کابل ابتدا به شارژر وصل شده و سپس از طریق USB به پریز برق می‌رسد.

اگر هم پریز برق یا شارژر در دسترس نباشد، می‌توانید از کابل لایتنینگ برای اتصال دستگاه خود به پورت USB رایانه شخصی خود استفاده کنید. این روش کیفیت شارژ بالایی ندارد و یقینا سرعت شارژر اصلی را به شما نخواهد داد. بنابراین، کاملا مشخص است که کابل لایتنینگ چیزی بیش از یک ابزار جانبی برای شارژ دستگاه است و می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. می‌توانید از آن برای انتقال اطلاعات دیجیتالی مانند تصویر یا صدا استفاده کنید. به‌طور مثال، می‌توانید ترک‌های موسیقی موردعلاقه خود را از گوشی هوشمند خود به کامپیوتر انتقال دهید.

با کمک کابل لایتنینگ، امکان اتصال گوشی آیفون به کامپیوتر و استفاده از برنامه iTunes جهت ارسال و دریافت داده‌‌ها و همگام سازی دو دستگاه هم وجود دارد. این کابل استفاده‌های گسترده دیگری هم دارد، چرا که اپل به‌طور رسمی از این کابل برای افزایش قابلیت دستگاه‌ها و ارائه لوازم جانبی بیشتر استفاده می‌کند.

انواع کابل شارژ لایتنینگ

انواع کابل لایتنینگ

از زمان معرفی کانکتور لایتنینگ در محصولات اپل، کابل‌های متعددی توسط خود اپل و تولیدکنندگان سوم شخص روانه بازار شده است. در ادامه به بخش مهمی از این کابل‌ها اشاره خواهیم داشت.

کابل تبدیل usb c به لایتنینگ چیست

کابل USB-C‌ به لایتنینگ یکی از مهم‌ترین کابل‌های لایتنینگ است که در یک طرف آن کانکتور USB-C و در طرف دیگر هم کانکتور لایتنینگ قرار دارد. این رابط جدیدی است که از آن در لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود. دارندگان دستگاه‌های اپل، می‌توانند از این کابل برای شارژ، انتقال داده و اتصال به لوازم جانبی دیگر استفاده کنند.

کابل USB به لایتنینگ

تنها تفاوت این کابل این است که یک طرف آن کانکتور USB-A قرار دارد. این نوع قدیمی در اکثر رایانه‌های شخصی و شارژرهای USB استفاده می‌شود. این کابل برای اتصال هر دستگاهی با کانکتورهای میکرو، USB، USB-C و لایتنینگ کاربرد دارد و می‌توانید دستگاه خود را شارژ کنید. کابل‌های USB به لایتنینگ دوام بیشتری داشته و از سیم کشی داخلی محکمی برای مقاومت در برابر ضربه و تخریب برخوردار هستند.

استاندارد جهانی

استاندارد جهانی اپل MFi

جالب است بدانید که MFi از معروف‌ترین تائیدیه‌های جهانی و استانداردی است که برای لوازم جانبی مخصوص اکونومی اپل ارائه شده است. محصولی که این استاندارد را به‌همراه داشته باشد، از جانب اپل برای تولید لوازم جانبی مخصوص آیفون، آیپد و دیگر محصولات کمپانی تائید شده است. MFi در واقع یک تائیدیه کیفی برای محصولات ارائه شده توسط کمپانی‌های سوم شخص بوده و بدون نگرانی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

برندهای برتر تولید کننده لوازم جانبی موبایل مانند انکر، این تائیدیه را روی محصولات خود داشته و برچسب رسمی (Made for iPhone) یا (Made for iPad) را به‌همراه دارند.

نکات مهم در خرید کابل لایتنینگ

نکات مهم در خرید کابل لایتنینگ

هنگام خرید کابل شارژ لایتنینگ باید به چهار عامل کلیدی طول کابل، دوام، سرعت شارژ و سازگاری آن توجه داشته باشید. کابل‌هایی که بلند باشند، انعطاف پذیری و راحتی بیشتری را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. کابل‌های کوتاه‌تر هم حمل و نقل آسان‌تری داشته و جای کمی را اشغال می‌کنند. بنابراین، به سطح نیاز خود فکر کرده و کابلی با طول مناسب را تهیه کنید.

همچنین شما باید کابلی را تهیه کنید که از مواد با کیفیت ساخته شده باشند. اتصال دهنده و شماتیک داخلی کابل باید ساختار استانداردی داشته و دوام لازم را داشته باشد. کابل‌های ساخته شده با کنف یا مواد تقویت شده، دوام بیشتری نسبت به کابل‌هایی دارند که از پلاستیک ساده تشکیل یافته‌اند.

هنگام خرید کابل لایتنینگ، به سرعت شارژ آن و نرخ انتقال داده هم توجه کنید. این اطلاعات معمولا روی جعبه محصول نوشته می‌شود. برخی از کابل‌ها سرعت بالاتری نسبت به سایرین دارند که روی قیمت کابل لایتنینگ هم تاثیر می گذارد. کابل‌های فست شارژ گزینه مناسب‌تری برای افرادی هستند که به سرعت شارژ اهمیت بیشتری قائل هستند.

نکته آخر هم سازگاری است. لایتنینگ به‌عنوان کانکتور اختصاصی دستگاه‌های اپل شناخته می‌شود. اما هنوز هم باید اطمینان حاصل کنید که کابل خریداری شده، سازگاری لازم را با دستگاه شما داشته باشد.

کاربردهای مهم دیگر کابل شارژ لایتنینگ چیست

با خرید کابل لایتنینگ، می‌توانید علاوه بر دستگاه‌های اپل، امکان شارژ دستگاه‌های دیگر را هم داشته باشید. این کابل‌ها امکان شارژ پاوربانک ها را دارند. حتی می‌توانید از این کابل‌ها برای اتصال دستگاه‌های اپل به اسپیکرها و یک سری سیستم‌های صوتی دیگر استفاده کنید. به این ترتیب، موسیقی و صدا با کیفیت بهتری پخش خواهد شد.

کاربرد مهم دیگر کابل لایتنینگ، اتصال به خودرو است. برخی از خودروها امکان اتصال کابل لایتنینگ به سیستم صوتی خود را دارا هستند. به این ترتیب، امکان پخش موزیک از دستگاه‌های اپل وجود داشته و حتی می‌توانید گوشی آیفون خود را شارژ کنید. کابل همه کاره لایتنینگ، تجربه کاربری دستگاه‌های اپل را بالا برده و بهره‌وری بیشتری را فراهم می‌کند. اگر دوست دارید که از گوشی آیفون یا آیپد خود داده‌‌هایی مانند عکس و فیلم را به دستگاه‌های دیگر انتقال دهید، کابل لایتنینگ تا حد زیادی کار شما را آسان خواهد کرد.

هندزفری لایتنینگ چیست؟

هندزفری لایتنینگ چیست

اپل همزمان با معرفی آیفون ۷ به بازار و حذف جک ۳.۵ میلی‌متری، از هدفون و هندزفری‌های جدید مطابق با آیفون‌های جدید هم رونمایی کرد. هندزفری لایتنینگ محصولی است که از کانکتور لایتنینگ استفاده می‌کند و جایگزین کانکتورهای قبلی شده است. امکان کنترل صدا و موزیک با کمک این هندزفری وجود داشته و می‌توانید مکالمه با کیفیت‌تری را هم تجربه کنید. مهندسین اپل در این محصول نویز و اختلال را تا حد زیادی کاهش داده و نسبت به سایر محصولات مشابه هم استفاده به مراتب آسان‌تری دارد. چرا که شما دیگر نیازی به کابل تبدیل نخواهید داشت.

سخن آخر

در این مطلب به کابل لایتنینگ پرداخته و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم. با رعایت نکات مطرح شده، می‌توانید بهترین کابل لایتنینگ موردنیاز خود را تهیه کرده و سال‌ها از آن استفاده کنید. شرکت‌های مهمی همچون انکر اقدام به ارائه کابل لایتنینگ با مجوز رسمی می‌کنند. بسته به طول کابل، جنس مواد استفاده شده و نوع کانکتور ارائه شده، هر کدام از این کابل‌ها می‌توانند قیمت متفاوتی هم داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *